|
|
•
Gmina Istebna
»
Szkolnictwo
»
Szkoły Podstawowe
»
Szkoła Podstawowa nr 2 w Jaworzynce
|
|
Akcja ''Nauczyciel z klasą''
|
W roku szkolnym 2005/2006 nauczycielki ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Jaworzynce: Sylwia Glet, Maria Jałowiczor, Dorota Małyjurek i Urszula Stebel, wzięły udział w programie „NAUCZYCIEL Z KLASĄ”, zorganizowanym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą. Wszystkie cztery panie otrzymały tytuł „Nauczyciel z klasą” .Zgodnie z założeniami programu, szkoła również otrzymała dyplom poświadczający udział w programie - „W naszej szkole uczą nauczyciele z klasą".
Program skierowany był do wszystkich szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Nauczycielki – opracowały plan uczestnictwa w akcji, ustaliły zasady współpracy (podziału zadań zespołowych, wspierania poczynań indywidualnych, hospitacji koleżeńskich i dawania sobie informacji zwrotnej – krytyczni przyjaciele), przygotowały prezentacje i warsztaty dla rady pedagogicznej, przygotowały prezentacje uczniowskie w szkole po zrealizowaniu projektów uczniowskich.
Na program składały się cztery części: 1. Nauczycielu, odejdź od tablicy 2. Nauczycielu, pracuj metodą projektów 3. Nauczycielu, oceniaj uczniów tak, by pomóc im się uczyć 4. Uczeń też człowiek
Zgodnie z założeniami pierwszej sprawności, zadaniem nauczycieli było przeprowadzenie lekcji przy użyciu metod aktywizujących uczniów i z wykorzystaniem pracy zespołowej. Każdy nauczyciel wybierał co najmniej dwie metody/techniki aktywizujące i realizował zajęcia (lub cykl zajęć) z ich użyciem. Dodatkowym warunkiem było zastosowanie pracy zespołowej uczniów. Zadaniem nauczycieli było takie opisanie zajęć z wykorzystaniem aktywnych metod, by mogły one być wykorzystane w pracy przez innych nauczycieli.
Druga sprawność polegała na zrealizowaniu projektu edukacyjnego z co najmniej jedną klasą czy grupą. Uczestniczki programu ze Szkoły w Zapasiekach zrealizowały następujące projekty:
* P. M. Jałowiczor wraz z klasą II i III - „Poznajemy strój regionalny męski i kobiecy Jaworzynki”. Na początek dzieci przygotowały i przeprowadziły wywiady z rodzicami i dziadkami na temat :Jak wygląda i z jakich części składa się strój ludowy. Informacje uzyskane w wywiadach pomogły uczniom w przygotowaniu poszczególnych elementów stroju, aby w końcu wykonać samodzielnie całe sylwetki w strojach regionalnych. Swoje prace uczniowie zgromadzili w albumie.
* Pani U. Stebel z klasą I przygotowała projekt pt.: „Jak dawniej mieszkano w Jaworzynce?” Projekt ten realizowany był w następujących etapach: - Wysłuchanie opowieści dziadka jednego z uczniów, który wykonywał zawód cieśli o budowaniu domów w dawnych czasach . - Wycieczka do Muzeum Regionalnego „Na Grapie”: oglądanie wnętrza i wyposażenia chaty góralskiej, stodoły i starych sprzętów rolniczych. W drodze do Muzeum oglądanie starych chat, które zachowały się w naszej wsi. - Podział klasy na dwie grupy i przydział zadań: Zbieranie i gromadzenie przedmiotów i sprzętów, które stanowiły wyposażenie chaty góralskiej; uzupełnienie kart eksponatów. Zbieranie i gromadzenie przedmiotów i sprzętów używanych w dawnych czasach na roli; uzupełnienie kart eksponatów. -Prezentacja projektu - wystawka zgromadzonych przedmiotów i sprzętów oraz chata góralska wykonana różnymi technikami plastycznymi.
* Projekt klasy IV pod opieką Pani Sylwii Glet nosił tytuł: „Moja miejscowość w liczbach”. Na początku, uczniowie zbierali dane liczbowych dotyczące naszej wsi i przysiółków, korzystając z gazet, informatorów. Następnie podczas zajęć lekcyjnych uczniowie wykonywali obliczenia, porównywali dane statystyczne, sporządzali diagramy, poznawali pojęcie skali, wyznaczali rzeczywistą odległość w oparciu o podaną skalę, ćwiczyli zamiany jednostek i dokonywanie pomiaru długości i odległości. W następnym etapie uczniowie podzieleni na grupy sporządzili plan Zapasiek w podanej skali , na podstawie planu wykonali makiety.
* Pani Dorota Małyjurek z uczniami klas IV - VI zrealizowała projekt- „Jaworzynka w słowach”. Projekt ten realizowany był w następujących etapach: - Zgromadzenie bibliografii dotyczącej twórców literackich regionu - Przeprowadzenie zajęć mających na celu zaznajomienie uczniów z dorobkiem literackim niektórych twórców Trójwsi ( poezja, gawędy, legendy, przysłowia) - zbieranie materiałów piśmienniczych od miejscowych twórców-dziadków, wujków, sąsiadów - przygotowanie albumu, - przygotowanie wystawki
Prezentacja w/w projektów odbyła się przy okazji obchodów w naszej szkole „Dnia Rodziny”.
Zadaniem nauczycielek realizujących sprawność trzecią było wprowadzenie do swej pracy elementów oceniania kształtującego (wspierającego, formatywnego) i przedstawienie, jak to zrobiły na kilku lekcjach. Takie ocenianie, kluczowe dla nowoczesnej edukacji, wykracza poza stawianie stopni, karanie i nagradzanie uczniów. Jego istotą jest jasne określenie celu zajęć oraz kryteriów, które zastosuje nauczyciel do oceny pracy uczniów i zarazem skuteczności własnego nauczania, a także adresowana do każdego ucznia pogłębiona informacja zwrotna. Ostatnia sprawność polegała na ukazaniu przez nauczycieli umiejętności budowania dobrych relacji z uczniami opartych na życzliwości, zainteresowaniu i podmiotowym traktowaniu.
Poszczególne zadania recenzowane były przez nauczycieli z wylosowanych szkół. W trakcie trwania akcji uczestniczki programu SP 2 w Jaworzynce współpracowały z nauczycielami szkół: Szkoła Podstawowa nr 3 im. P. Firleja w Lubartowie Szkoła Podstawowa nr 1 im. Kpt. L. Teligi w Ustce- szkoła partnerska Publiczna Szkoła Podstawowa im. K. Wyszyńskiego w Somoninie Szkoła Podstawowa w Krzemieniewie Szkoła Podstawowa nr 8 w Mysłowicach Szkoła Podstawowa nr 1 im. B. Chrobrego w Szczecinie Szkoła Podstawowa w Jugowie W trakcie trwania programu nauczycielki wzięły udział w warsztatach zorganizowanych przez CEO - „Ocenianie kształtujące” oraz przeprowadziły szkolenia dla rady pedagogicznej na temat wykorzystania metody projektu w nauczaniu i oceniania kształtującego.
|
|
|
|
|