Beata Legierska z Istebnej Andziołówki wygrała główną nagrodę Grand Prix w IV Konkursie Europejskiej Sztuki Ludowej w Częstochowie.
Muzeum w Częstochowie zorganizowało IV Konkurs Europejskiej Sztuki Ludowej w ramach X Dni Europejskiej Sztuki Ludowej, przy współudziale Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater” w Częstochowie i Wydziału Kultury i Sztuki Urzędu Miasta Częstochowy. Tegoroczna edycja konkursu poświęcona była dziedzinom sztuki ludowej jak: garncarstwo, tkactwo, koronkarstwo i krawiectwo strojów ludowych, dlatego została nazwana „Z nici i z gliny”. Konkurs miał charakter zamknięty, do udziału zapraszano tylko wybranych twórców, tworzących w jednej lub kilku dziedzinach tradycyjnej sztuki ludowej, którzy dostali drogą pocztową kartę zgłoszeniową oraz ankietę, która miała przybliżyć sylwetkę twórczą artysty. Odesłanie zgłoszenia wraz załączonymi pracami (od 3 do 5) kwalifikowało do udziału w konkursie. Po raz pierwszy zaproszono do udziału artystów z Czech, Słowacji, Ukrainy i Litwy, co dało jej wymiar międzynarodowy. Z naszej gminy w konkursie wzięła udział Beata Legierska z Istebnej (koronka) oraz Zuzanna Jancz z Istebnej (haft). Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło w dniach 23, 24 czerwca 2009 roku w Muzeum Częstochowskim. Jury składało się z wybitnych specjalistów w dziedzinie etnografii, etnologii, sztuki, plastyki w składzie: dr Aleksander Błachowski, wiceprzewodniczący Rady Naukowej Stowarzyszenia Twórców Ludowych w Lublinie; Elżbieta Piskorz-Branekova, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie; Alicja Woźniak, Muzeum Archeologiczne I Etnograficzne w Łodzi; dr Kinga Czerwińska, Uniwersytet Śląski w Katowicach; dr Anna Stawiarska, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie oceniała zakodowane prace 125 twórców. 68 z Polski, 28 z Ukrainy, 18 z Litwy, 9 z Czech, 2 ze Słowacji. Komisja wytypowała prace do wystawy pokonkursowej oraz przyznała: Nagrodę Grand Prix Beacie Legierskiej (Polska) za koronki, drugą równorzędną Nagrodę Grand Prix w dziedzinie garncarstwa otrzymał Jarosław Rodak (Polska). Inicjatywa Muzeum Częstochowskiego jest unikalna w skali kraju, gdyż dotąd żadna instytucja nie podjęła się organizacji konkursów na sztukę ludową obejmujących kilka krajów. Kraje, biorące udział w konkursie, reprezentują kulturę ludową Środkowej Europy mającą podobną genezę wywodzącą się z tradycji rolniczych, rustykalnych. Stąd przy różnicach formy istnieje pewne podobieństwo typów i rodzajów. We wszystkich krajach, z których pochodzą prace, mimo industrializacji i urbanizacji zachowały się tradycje technik oraz specyfiki zdobnictwa i form użytkowych. Cenne są kontynuacje form tradycyjnych połączone z poszukiwaniem miejsca dla nich we współczesnej kulturze poza wsią, również w ramach całego społeczeństwa. Przykładem mogą być polskie dywany dwuosnowowe, które z okrycia na łóżko zamieniły się w obrazy na ścianach. Także pochodzące z Czech, Słowacji i Polski koronki klockowe i perfekcyjne hafty przekształcone w formę obrazu do ozdoby współczesnego wnętrza. Podobne zmiany (innowacyjne zastosowanie tradycyjnej formy) możemy zaobserwować w ceramice litewskiej, słowackiej i polskiej. Rezultaty pierwszego międzynarodowego konkursu należy traktować jako wynik pionierskiej inicjatywy, ale już one zasługują na to, by były możliwie najszerzej spopularyzowane w odpowiedniej publikacji. Beata Legierska odebrała nagrodę z rąk Prezydenta Miasta Częstochowa dr Tadeusza Wrony oraz Dyrektora Muzeum Częstochowskiego Janusza Jadczyka 5 września br. Prace artystów można zobaczyć do grudnia na Wystawie pokonkursowej „Z nici i z gliny” w Muzeum Częstochowskim, które znajduje się u podnóża Jasnej Góry w Parku im. Pawła Staszica. Gratulujemy tak ogromnego sukcesu i cieszymy się, że koronka koniakowska oraz nasza twórczyni została wyróżniona i tak wysoko oceniona. Życzymy pani Beacie Legierskiej dalszych sukcesów w życiu osobistym i w pracy twórczej. Lucyna Ligocka - Kohut
|