Styczeń 2016

11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Kultura » Gminny Ośrodek Kultury » Folklor » Zespoły Regionalne » Regionalny Zespół ''Istebna'' z Istebnej » Zespół Regionalny ''Istebna'' - Aktualności
Zespół Regionalny „Istebna” koncertował w Australii!
Nigdy wcześniej żaden zespół folklorystyczny ze Śląska Cieszyńskiego nie koncertował jeszcze w Australii. Dlatego też zaproszenie skierowane przez Towarzystwo Polskiej Kultury w Wiktorii do naszego zespołu, było olbrzymim zaskoczeniem, ale i nobilitacją. Przygotowania do wyprawy to ogrom pracy, zarówno organizacyjnej, finansowej, jak i artystycznej, ale takich szans się nie odpuszcza. Trasa koncertowa obejmowała trzy największe miasta w Australii – Melbourne, Sydney i Brisbane oraz stolicę, czyli Canberrę.

Zespół wyleciał na kontynent australijski w dniu 10 listopada. Podróż z Warszawy do Melbourne z przesiadką w Katarze to około 20 godzin spędzonych w samolocie. Pierwszy tydzień grupa spędziła koncertując w stanie Wiktoria – trzy koncerty odbyły się w samym Melbourne, a jeden w pobliskim miasteczku Geelong.

Najważniejszym z nich był udział zespołu w jubileuszowej dziesiątej edycji Polskiego Festiwalu na Federation Square – reprezentacyjnym placu w samym centrum miasta, na który to festiwal przybyło około 60 tys. widzów.
Drugi tydzień „Istebna” spędziła w stolicy kraju – w Canberze. Tam odbyły się dwa koncerty – pierwszy z nich w ambasadzie RP, gdzie wśród gości zasiadło wielu dyplomatów z różnych krajów z gospodarzem - Panem Ambasadorem Pawłem Milewskim na czele. Natomiast drugi koncert był w Polskim Centrum Katolickim w Narrabundah, gdzie śpiewaliśmy też na mszy świętej w intencji ojczyzny, odprawionej z okazji Święta Niepodległości.

Z Canberry udaliśmy się ponad 1200 km do Brisbane, by tam w gorącym i wilgotnym klimacie dać kolejne dwa koncerty – jeden w górach Mount Tamborine, w sali miejscowego teatru, który na nasz występ przyciągnął rekordową liczbę widzów – nigdy wcześniej na żadne wydarzenie nie przyszło tam tyle osób. Natomiast na drugi dzień graliśmy, śpiewaliśmy i tańczyliśmy w samym mieście Brisbane, w polskim ośrodku  w Milton.

Ostatnim etapem wyprawy był dziesięciodniowy pobyt w Sydney, gdzie nasza „Istebna” dała 6 koncertów – w olbrzymiej sali przy polskiej parafii w Maryong, w polskich klubach w Blankstown i Ashfield, w domu opieki społecznej w Maryong, a także w odległym o prawie 200 km mieście Newcastle. Zwieńczeniem całej wyprawy był koncert na dziesiątej edycji festiwalu Polish Christmas w samym centrum Sydney.

W każdym z tych miast zespół śpiewał też podczas niedzielnych mszy świętych w polskich parafiach, co wśród Polonii nieraz wywoływało łzy wzruszenia. Podobnie zresztą jak wszystkie pozostałe koncerty, po których podkreślano przede wszystkim siłę góralskich głosów, niezwykły urok wykonywanych tańców,  naturalność i wysoki poziom artystyczny.

Czas wolny pomiędzy koncertami grupa spędzała poznając uroki egzotycznej dla nas Australii. Organizatorzy w poszczególnych miastach zadbali, aby członkowie zespołu mogli jak najwięcej zobaczyć. W Melbourne oprócz zwiedzania samego miasta, które uznawane jest za najlepsze na świecie miejsce do życia, byliśmy na Phillip Island, gdzie pierwszy raz mieliśmy kontakt z australijską przyrodą – karmiliśmy kangury i strusie emu, oglądaliśmy psy dingo, wombaty czy niezliczoną ilość papug kakadu. Byliśmy też na Great Ocean Road - bodajże najbardziej malowniczej trasie wykutej w skałach nad brzegiem oceanu.

W Canberze zwiedziliśmy australijski parlament, zobaczyliśmy Muzeum Narodowe czy olbrzymie muzeum poświęcone wszystkim żołnierzom australijskim biorącym udział w jakichkolwiek wojnach. Niezapomnianą była wyprawa na położoną około 200 km od stolicy Górę Kościuszki – najwyższy szczyt kontynentu, którego wierzchołek udało nam się zdobyć całą grupą po 16-kilometrowej wspinaczce.

W Brisbane zobaczyliśmy nie tylko piękne centrum miasta, ale też największy na świecie park z misiami koala, które w tym miejscu można nawet wziąć na ręce i zrobić sobie zdjęcia. Byliśmy na okolicznym wzgórzu, z którego rozpościera się panorama na całą metropolię, a także w słynnej na całą Australię polskiej restauracji w górach Tamborine, gdzie oprócz niezwykłych widoków czekały na nas setki kolorowych papug.

Sydney to przede wszystkim słynna opera oraz most Harbour – ikony tego miasta. Spacerując lub pływając statkiem po zatoce widzieliśmy je z różnych stron. Operę zobaczyliśmy też od środka, natomiast przez most kilkakrotnie przejeżdżaliśmy. Niesamowite wrażenie zrobiły na nas pobliskie Góry Błękitne i słynne formacje skalne – Trzy Siostry.

Sporo czasu spędziliśmy także relaksując się pomiędzy koncertami wśród wysokich fal w wodach oceanu i na pięknych australijskich plażach, m.in. w słynnym kurorcie Gold Coast.
Całość wyprawy była perfekcyjnie zorganizowana dzięki pomocy Polaków mieszkających w Australii. Spotkaliśmy się z niezwykłą życzliwością i gościnnością z ich strony, za co jesteśmy niezmiernie wdzięczni i czego na pewno nie zapomnimy. W każdym z miast w przyjecie naszego zespołu zaangażowana była cała armia ludzi.

Wiele pomocy spotkało nas także jeszcze przed wyjazdem ze strony mieszkańców gminy Istebna. Dziękujemy za wszelkie wsparcie finansowe Urzędowi Gminy w Istebnej oraz Starostwu Powiatowemu w Cieszynie, sponsorom – Andrzejowi Kudełka z Nadleśnictwa Wisła, Janowi Kukuczka z Galerii Kukuczka oraz Zbigniewowi Legierskiemu z firmy „Multipak”. Dziękujemy też byłemu staroście Jerzemu Nogowczyk, posłowi Czesławowi Gluza, Leszkowi Szymczak z gospodarstwa „Kamratowo” w Wiśle oraz wszystkim ludziom, którzy nas wsparli za pomocą akcji na portalu polak potrafi.pl. W zamian za to staraliśmy się najlepiej jak potrafimy reprezentować naszą małą ojczyznę i promować Trójwieś ile tylko się da.

Wyprawa do Australii była wielkim artystycznym wyzwaniem, ale też przygodą, której nigdy nie zapomnimy. Mimo zmęczenia długą podróżą czy odległościami pokonywanymi wewnątrz kontynentu, mimo dających w kość upałów i wilgoci, mimo różnicy czasu wynoszącej 10 godzin i mimo licznych i długich koncertów, mamy poczucie, że była to przygoda życia, której, gdyby nie zespół, pewnie nigdy byśmy nie przeżyli.

FOTOGALERIA TUTAJ ...

Mnóstwo zdjęć z wyjazdu znajduje się na profilu zespołu na portalu Facebook:
- www.facebook.com/Istebna
Relacja z pożegnania zespołu jest też na portalu polonii australijskiej:
- www.bumerangmedia.com/2014/12/pozegnanie-istebnej.html
Relacja z koncertu w domu opieki społecznej w Sydney jest tutaj:
- www.bumerangmedia.com/2014/12/istebna-u-staruszkow-w-marayong.html
Relacja z koncertów w Canberze jest na stronie Ambasady RP:
- www.canberra.msz.gov.pl/pl/aktualnosci/istebna_zdobywa_uznanie_australijskiej_publicznosci
Wywiad z kierownikiem zespołu na temat wrażeń po wyprawie jest też na portalu ox.pl: